V březnu 1939 bylo územně okleštěné Československo připojeno k německé Třetí říši jako její integrální součást. Wehrmacht získal kromě dalšího vojenského vybavení také moderní lehký tank LT vz. 38, vyvinutý firmou ČKD. Tento stroj poté sloužil pod označením Panzerkampfwagen 38(t) – „t“ znamená tschechisch, tedy „český“. Tank byl následně nasazen v kampaních v Polsku, Francii a SSSR.
Původ a vývoj
ČKD vsadila na novou konstrukci s Christieho typem podvozku (čtyři velká pojezdová kola), rychlejší a jednodušší než systémy použité u předchozí verze LT-35. Pneumatické řízení a řazení LT-35 měly tendenci zamrzat a bohaté použití nýtů ve špuntované korbě představovalo nebezpečí pro osádku při zásahu. To vše vedlo k zadání pro nový model tanku v roce 1937. V roce 1938 ČKD předložila vylepšenou verzi TNHPS a československá vláda objednala 150 vozidel LT-38. Mnichovský diktát ze září 1938 však zastavil většinu těchto zakázek.
Zařazení do služby Wehrmachtu
Po okupaci Němci převzali továrny Škoda a ČKD. Německá delegace posoudila schopnosti LT vz. 38 a rozhodla se jej adoptovat. Od jara 1939 Wehrmacht zařadil přibližně 80 kompletních tanků LT vz. 38 a dalších asi 150 bylo dopracováno a dodáno jako Panzer 38(t) Ausf. A.
Počty výroby a užívání
Celkem bylo do roku 1942 vyrobeno přibližně 1 414 tanků Panzer 38(t). Tanky se aktivně uplatnily v prvních letech války, tedy v Polsku, Francii a během napadení Sovětského svazu. Do invaze na SSSR je využívalo významné množství tankových divizí (např. 7., 8., 12., 19., 20. Panzer-Divisonen). Technické řešení tanku bylo postupně překonáno sovětskými T-34 a KV tanky, jejichž pancíř i výzbroj byl výrazně lepší. Výroba verze tanku Panzer 38(t) byla ukončena v roce 1942 a následovala adaptace podvozku pro další systémy.
Varianty využívající podvozek 38(t)
• Marder III – samohybné dělo s kanonem PaK 40 (německý protitank) nebo sovětským PaK 36(r), postavené na podvozku 38(t).
• Jagdpanzer 38 „Hetzer“ – kompaktní stíhač tanků s 75 mm kanonem, vycházející z 38(t).
• Flakpanzer 38(t) – protiletadlová verze se 2 cm Flak 38, vyrobeno 141 vozidel v letech 1943–1944.
Celkový výrobní výsledek všech variant se vyšplhal do tisíců kusů – například Marderů III vzniklo cca 1 500, Hetzerů cca 2 800 a Flakpanzer 38(t) bylo 141. Panzer 38(t) si získal reputaci pro svou vysokou spolehlivost, pohyblivost a snadnou údržbu. Podvozkové komponenty (motor, převodovka, řízení, pérování, pásy) do sebe skvěle zapadaly.
Zdroj: History of war, worldwar2.ro
Autor/Licence fotografie: Bundesarchiv, Bild 101I-265-0037-10 / Bieling / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 de

